Biografie

Životní pouť

Svou životní pouť jsem začal snad jako každý… narozením. Stalo se to v tehdejším Gottwaldově, nynějším Zlíně 5.7.1959.

Vše se vším souvisí

A já tedy nevím, kde bych přesně měl začít. Můj život se od mala vinul dvěma hlavními liniemi a už asi tam se projevila dualita, ve které zde žijeme. Byl to sport a hudba.V 10 letech mi máma koupila první dětskou kytaru a snad v témže roce jsem byl vybrán do experimentální sportovní školy se zaměřením na atletiku. Celou svou základní školní docházku jsem dělil mezi dvoufázový trénink na Stadionu mládeže a hru kadencí všeho druhu na španělku v lidové škole umění. Zpíval jsem v několika dětských sborech…Váhy priorit se převážily v prvním ročníku Gottwaldovského gymnázia.

První kapela Apostrof

Osud mi přihrál mou první baskytaru a první žhavé angažmá do bigbeatové kapely. Skupina Divá Bára, později Apostrof, nazvaná dle tehdejší poslední LP desky Franka Zappy – Apostrophe… určila jasný směr mé hudební budoucnosti. Od roku 1974 až do mé promoce na Filozofické fakultě Jana Evangelisty Purkyně v Brně roku 1985, jsme s touhle kapelou nahráli tisíce hudebních kilometrů.

Byla to úžasná průprava a zkušenost, protože laťka instrumentálních i vokálních hodnot byla nastavena velmi vysoko. Hrála se hudba jako Chick Corea, H.Hancock, F.Zappa, J.Zawinul, S. Clark, J.Hammer, B.Cobham, Genesis, P.Floyd, Yes, samozřejmě Beatles, ale i Deep Purple, AC DC nebo Uriah Heep a mnohá jiná.

Vojna Kabel, Combo FH a Krausberry

Základní vojenská služba ve Slaném a blízká metropole, která jako magnet přitahovala moji muzikantskou duši do svého lůna…to vše byl začátek mého pražského hudebního klání. Protože náhody neexistují…existuje jen synchronizace v čase, stalo se, že jsem, už v Praze potkal Luboše Nohavicu, tehdejšího klávesistu skupiny Abraxas. S tím mě seznámil Vlasta Redl, který s námi jednu dobu spoluvytvářel vizovický Apostrof. Prozradil mi, že Daniel Fikejz, leader Comba FH, hledá basistu.Tento, pro mě vítězný konkurz, mi otevřel dveře a posvítil na cestu pražskými hudebními ulicemi.

Ještě téhož roku /1987/, jsem dostal další angažmá basisty do bluesrockové kapely Krausberry. Během dalších dvou let přibyly ještě čtyři kapely: Hot Line, Yandimband, Pantarhei a Dan Kohout Band. Stalo se, že jsem hrál ve všech kapelách současně. Těsně před revolucí /1989/ jsem byl přizván původně jako záskok za basistu Jirku Veselého do country seskupení “Country band Niny Nové”.Nakonec jsem se stal kmenovým hráčem kapely.

Sametová revoluce, Hot Line a Nina Nová band

Přelom roku 1989 přinesl mnohé změny. Například to, že původně avizované angažmá do Framus 5, které mně a bubeníkovi Jirkovi Zelenkovi nabídnul Michal Prokop, se z důvodu Michalových politických aktivit nekonalo. Změnil se způsob managingu naší pop scény, něco zaniklo, aby to nové mohlo vzniknout.

Přisla doba muzikálů. Režisér Petr Novotný nastudoval původní český muzikál na motivy románu Borise Viana “Pěna dní.” Hudbu napsal Milan Svoboda. Zpívat v offstage bylo něco nového a muzikálová atmosféra byla magická. Kapelníkem offstage company byl Ota Balage a členové Athina Langoská, Ája Suková, Táňa Kerhartová, Marcela Pistulková a já. Začátek devadesátých let byl opravdu přelomem v dějinách české popmusic a muzikály měly ovládnout hudební trh.

Dara Rollins turné, Dan Kohout band a Pantarhei

V roce 1992 jsem absolvoval jako basista ještě rozsáhlé turné s Darinou Rollins. Jmenovalo se “Čo o mne vieš”, jako stejnojmenná Darinina nová deska. Současně probíhalo intenzivní koncertování se skupinami Yandimband, Pantarhei, Hot Line a Kohoutband doma i v zahraničí. Se skupinou Hot line to bylo například velmi úspěšné turné po zemích německých, věnované českým emigrantům. Doprovázeli jsme Marii Rottrovou a Pavla Bobka. Moderátorskou a showmanskou image celého projektu zajistili Kaiser s Lábusem. Se všemi těmito seskupeními se natočily i desky.

USA

Rok 1993, duben a můj odjezd do USA na pozvání Darryla Kennedyho, virtuóze na dechové nástroje, který byl občasným členem Hot Line. Díky tomuto člověku jsem mimo jiné poznal mnoho krásných duší z jiné umělecké sféry – světa počítačové animace. Tomuto mediu jsem mimochodem v počátku devadesátých let propadnul natolik, že jsem ještě se dvěma přáteli založil vlastní animační počítačovou firmu. Nicméně jsem nakonec zůstal věrný hudbě. Můj výlet do Států byl opravdu velkou zkušeností a odehrával se ve znamení toho, co všechno se dá v Americe kromě hudby dělat.

Jesus a North American Pictures

Po návratu v červnu 1993 přišla ta, alespoň pro mne, zářící a můzami obdařená doba muzikálu Jesus Christ Superstar v režii Petra Novotného. Moje cesta z postu basisty noblesního hudebního ansámblu vzhůru přes roli Petra až po Piláta Pontského, se mi dodnes jeví jako zázračné řízení osudu. Současně s Ježíšem jsme koncertovali s Yandimbandem a já jsem se začal poněkud více zabývat studiovou prací. V pozdější době, v letech 97 a 98, kdy po Ježíšovi přišla stejně noblesní, ale méně úspěšná Evita, jsem omezil své koncertní aktivity a začal se věnovat kompozici filmové a divadelní hudby. V Evitě jsem ještě zastával post basisty v orchestru, stejně tak jako v muzikálové “Missi” Daniela Hůlky. Roli El Che, kterou mi Petr Novotný nabídnul po půl roce fungování muzikálu Evita, jsme již nestihli realizovat. Evita končí.

Divadlo Spirála však nemělo osiřet ani po Evitě…Jirka Bareš přemluvil režiséra Petra Novotného k nastudování jeho vlastního  muzikálu Romeo a Julie…v něm jsem si zahrál otce Julie…starého Kapuleta…

Závěr let devadesátých a začátek dvoutisícovky pro mě znamenal znovu velkou změnu. Začal jsem spolupracovat s kanadsko-českou filmovou společností North American Pictures. Během tříleté spolupráce jsem skomponoval hudbu k 10 celovečerním filmům. Mezi tím jsem ještě stihnul alternovat Bohouška Josefa v úspěšném muzikálu Janka Ledeckého “Hamlet “, v roli Horacia.

Hudební spolupráce Pakárna...

Od roku 2000 se rozšířila moje hudební spolupráce s animačními a reklamními firmami jako Alkay s.r.o., Frame L.T.D., Leo Barnet, TBWA, ACE… Se společností Alkay jsem hudebně participoval na projektech “Františku k večeri” /původně zamýšlený animovaný 3D seriál/ “Mluvící balík” /3D animovaný film podle novely Geralda Durella.

S firmou Frame L.T.D. to byla kompozice hudby a zvukové image na 3D animovaných filmech “Golem” a “Broučci”.

S režisérem Petrem Novotným jsem v letech 2003 a 2004 hudebně spolupracoval na divadelních představeních “100 roků samoty” a “Kdo se bojí Virginie Woolfové.”– pro Vinohradské divadlo. V roce 2005 jsem s animačním týmem Michala Žabky a firmou ACE vytvořil hudbu ke krátkému 3D animovanému dílku “Chlupáči”. V roce 2005 jsem ve spolupráci s Alkayem a ČT hudebně i zvukově zastřešil třináctidílný TV animovaný seriál “Pakárna”.

Slávek Janda Banda

Po úspěšném animovaném seriálu Pakárna následoval návrat ke kapelám.

Vše se děje v periodách. Od roku 2007 nastartovalo nové seskupení kolem Slávka Jandy. SJB čili Slávek Janda Banda. Byla to vlastně obměněná sestava a z kapely metalové se stala kapela acid funková. S novou rytmikou: bicí David /Růža/Růžička a já na basu, to začalo příznivě znít a šlapat. Běhěm roku 2007-8 jsme natočili i nové album a vše to pokřtili 29.10. 2008 v Retro Music Hall. Tam jsme současně oslavili 40 let Slávka live on the stage.

Sešli se všichni aktéři kapel Yandim band i Abraxas…a jako by zázrakem se dnes už legendární kapela Yandim band znovu nastartovala. Nastoupila léta vcelku častých koncertů všech tří seskupení…převážne však Abraxasu a Yandimu.

Večerníček Tři prasátka

Rok 2008 sebou přinesl nový televizní seriál, tentokráte v podobě večerníčku. Tři prasátka v režii Michala Žabky a animačního studia Alkay pod vedením Petra Horáka…během let 2008-2010 vzniklo 13 dílů a celý běh seriálu spatřil světlo světa 4. září 2011 na ČT 1.

Kompletní zvuk i s hudbou vzniknul v mém studiu DOLI.

Na dabingu pracovali Yvetta Blanarovičová a Petr Rychlý.

Nový Yandim a CD Hanky Robinson

Začátkem roku 2010 jsme začali se seskupením Yandim Band zapisovat nové album… záměrně používám tohoto výrazu neb hudba už se povětšině netočí, ale zapisuje do tvrdého disku. CD se klubalo pozvolna a po mnohých úpravách se vylíhlo koncem roku 2011…jeho název – Psychedelic dreams –charakterizuje délku jeho vzniku.

Od jara do pozdního podzimu téhož roku 2011 jsem měl tu čest spoluvytvářet debutové CD mladé a talentované múze-pianistce Hance Robinson. Hudba plná melancholie, satiry…jazzu, latiny až popu…točilo se u mě v DOLI studiu a u Slávka v Kobře…a nakonec to udělalo celému projektu dobře. Kromě Hančiny kapely se na dotáčení podíleli výteční hudebníci jako Ondra Kabrna – piano a hammondy, Imran Musa Zangi se synem Filipem na percuse a Petr Kroutil -saxofon a flétna. CD nese název Brouk v hlavě. Master CD vyhotovil zvukový mág Miro Sedláček.

Cena OSA

Devátého června roku 2011 mi bylo ctí převzít v pražském klubu SASAZU, na udílení výročních cen OSA, cenu za nejkranější dílo v zahraničí za rok 2010. Děkuji OSA za tuto poctu…

Od října roku 2010 jsem spolupracoval s Tomášem Kafkou na projektu Láska je cesta. Jedná se o zhudebnění obsahu kapitol knihy, kterou Tomáš napsal. Téma je nejen zajímavé, ale v současné době velmi aktuální a mezi mnohými procitnuvšími bytostmi intenzivně diskutované. Jedná se o bezpodmínečnou lásku, o změnu planetarního vědomí a začátek zlatého věku lidstva.

Abraxas Klid

Nové CD ABRAXAS je tu…Klid…název však není vše…spousta rytmů až exotických…točilo a míchalo se u Slávka, master vzniknul v Anglii…v dílně Miro Sedláčka…Točíme nové klipy…v plánu jsou 4…Klip na píseň Už tady jsou… je hotov
Další videa vznikla k písním Je tance čas a Klid.

V roce 2014 vyšlo nové 2 CD Tribute to Abraxas. Písně skupiny Abraxas v podání mnoha kapel, které všelikým způsoben rezonují na stejné vlně…

Spolupráce s mladými umělci na poli filmovém a animačním pokračuje…další počin s mladou a talentovanou Kateřinou Karhánkovou…TONDA A BACIL…je na světě…

Animované filmečky a změny v Abraxas

Ve spolupráci s Mírou Zachariášem vznikl dabing na animovaném filmečku Sedlácká balada.
S Vladimírem Cabicarem vzniklo povedené dílko čtyř animovaných příběhů pro areál Svaté hory v Příbrami…dělal jsem hudbu I ruchy…
S Kateřinou Karhánkovou potom vznikla hudba k absolventskému anim. filmu NOVÝ DRUH…

Začátkem roku 2016 skupinu opustil zpěvák Miroslav Imrich…důvodem byla koncentrace na několik vlastních projektů…skupina také změnila managera…ustálila se na tříčlenné formaci…Slávek Janda – kytara, zpěv a leader, Ivan Doležálek – bass, zpěv a Eduard Štěpánek bicí, zpěv.

 Plusákovi na Prima Plus

Přelom roku 2022 a 2023 sebou přinesl novou spolupráci s TV Prima a produkcí Espresoo. Vytváříme animované upoutávky na nový videokanál TV Prima plus…Rodinka Plusákových vše zastřešuje.Animace vznikají opět v ALKAY ANIMATION studiu.

Velké dobrodružství Čtyřlístku

Od roku 2016 jsme začali s animačním studiem ALKAY pracovat na čtyřdílném seriálu Dobrodružství Čtyřlístku. Byl to nápad pana Jaroslava Němečka, otce tohoto českého fenomenu…a současně dárek k jeho sedmdesátinám. Všechny čtyři díly spatřily světlo světa během let 2016 – 18…Z těchto čtyřech dílů v roce 2019 vznikl druhý celovečerní film s názvem Velké dobrodružství Čtyřlístku…Premiéra se konala 4. dubna 2019.

Tady mě najdete

Ivan Doležálek, Studio "Holubí Věž"
Jaurisova 17, Praha 4
PSČ: 140 00

Tel: 603 16 78 15
IČ: 41 16 18 58

Služby

  • Mastering
  • Michani
  • Audio produkce/postprodukce
  • Dabing
  • Audio recording
  • Filmova hudba

15 + 5 =